Projekty, programy, innowacje pedagogiczne
Kliknij poniżej, aby zobaczyć wszystkie projekty

PROGRAM ADAPTACYJNY W NAJMŁODSZEJ GRUPIE
Program adaptacyjny dla 3-latków ma na celu ułatwienie dzieciom przejścia do nowego środowiska przedszkolnego. Oto kilka kluczowych założeń:
- Bezpieczeństwo emocjonalne: Stworzenie przyjaznej atmosfery, w której dzieci czują się komfortowo i bezpiecznie.
- Integracja grupy: Aktywności sprzyjające nawiązywaniu relacji między dziećmi, takie jak zabawy w kręgu.
- Stopniowe wprowadzanie: Powolne wprowadzenie dzieci do przedszkola, z możliwością krótkich pobytów na początku, które stopniowo wydłużają się.
- Indywidualne podejście: Zrozumienie, że każde dziecko jest inne; niektóre mogą potrzebować więcej czasu na adaptację.
- Współpraca z rodzicami: Regularna komunikacja z rodzicami, informowanie ich o postępach dzieci.
- Zabawa jako klucz: Wykorzystanie zabawy jako głównej metody nauczania, co sprzyja naturalnemu rozwojowi dzieci i ułatwia naukę nowych umiejętności społecznych.
- Rozwój umiejętności społecznych: Rozwijanie umiejętności dzielenia się, współpracy oraz rozwiązywania konfliktów.
- Twórcze wyrażanie siebie: Zachęcanie dzieci do wyrażania swoich emocji i myśli poprzez sztukę, muzykę i ruch.

"W magicznym świecie barw"
Program plastyczny realizowany w grupie „Motylki”
Celem projektu jest rozwijanie percepcji wzrokowej, kreatywności oraz umiejętności motorycznych dzieci w wieku
3 lat poprzez eksplorację kolorów. Projekt ma na celu także wspieranie komunikacji i wyrażania emocji poprzez sztukę.
Projekt „W magicznym świecie barw” to doskonała okazja do zabawy, nauki i odkrywania świata kolorów w kreatywny sposób. Dzięki różnorodnym aktywnościom dzieci będą mogły rozwijać swoje umiejętności i radośnie spędzać czas
w przedszkolu.

Elementy Planu Daltońskiego w grupie "Żabki"
Plan daltoński w przedszkolu opiera się na kilku kluczowych elementach, które wspierają rozwój dzieci w atmosferze samodzielności i odpowiedzialności. Wprowadzenie elementów planu w przedszkolu tworzy przyjazne środowisko, w którym dzieci mogą rozwijać się wszechstronnie i z radością.
1. **Samodzielność**: Dzieci samodzielnie zaznaczają swoją obecność, sprawdzają tablicę aktywności, pełnią dyżury
2. **Współpraca**: Organizowanie małych grupowych zabaw, gdzie dzieci mogą wspólnie budować lub rozwiązywać problemy.
3. **Indywidualizacja**: Dostosowanie zadań do zainteresowań i umiejętności dzieci. Obserwacja postępów i dostosowywanie zadań, by każde dziecko mogło osiągnąć sukces.
4. **Aktywne uczenie się**: Wykorzystanie zabaw ruchowych i plastycznych, które angażują dzieci i zachęcają do odkrywania. Organizowanie eksploracji przyrody lub codziennych czynności, które dzieci mogą badać w praktyce.
5. **Refleksja**: Proste rozmowy po zabawach, gdzie dzieci mogą opowiedzieć, co im się podobało i czego się nauczyły. Wprowadzenie prostych rytuałów, np. rysowanie lub opowiadanie o swoich uczuciach i doświadczeniach.
6. **Zadania praktyczne**: Angażowanie dzieci w codzienne czynności, jak np. pomoc w przygotowywaniu posiłków lub sprzątaniu po zabawie. Organizowanie zajęć plastycznych, manualnych, gdzie dzieci mogą tworzyć i eksperymentować.
Implementacja tych elementów w grupie 4-latków wspiera ich naturalną ciekawość, rozwija umiejętności społeczne i przygotowuje do dalszej nauki w bardziej formalny sposób.

Warsztaty kulinarne "Mały Masterchef" w grupie "Żabki"
Warsztaty kulinarne w przedszkolu to świetny sposób na rozwijanie umiejętności, kreatywności i zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci. Celem warsztatów kulinarnych dla przedszkolaków jest przede wszystkim wieloaspektowy rozwój dzieci. Oto kluczowe cele, które można osiągnąć podczas takich zajęć:
1. Edukacja żywieniowa – Uświadomienie dzieciom znaczenia zdrowego odżywiania i różnorodnych składników diety. Nauka o wartościach odżywczych warzyw, owoców, zbóż i białka.
2. Rozwój umiejętności praktycznych- Nabywanie podstawowych umiejętności kulinarnych, takich jak krojenie, mieszanie, czy dekorowanie potraw. Uczy dzieci organizacji pracy i odpowiedzialności.
3. Kreatywność i wyobraźnia- Zachęcanie do twórczego podejścia do jedzenia poprzez tworzenie kolorowych potraw i dekoracji. Eksperymentowanie z różnymi składnikami i smakami.
4. Umiejętności społeczne – Współpraca w grupie, dzielenie się zadaniami i pomaganie sobie nawzajem. Rozwój umiejętności komunikacyjnych i budowanie relacji w zespole.
5. Aktywność fizyczna i sensoryczna- Angażowanie dzieci w proces przygotowania potraw, co sprzyja rozwojowi motoryki małej. Stymulowanie zmysłów poprzez zapach, smak i teksturę różnych składników.
6. Cierpliwość i samodyscyplina- Uczenie dzieci, że niektóre potrawy wymagają czasu na przygotowanie i cierpliwego czekania. Kształtowanie umiejętności planowania i realizacji zadania od początku do końca.
7. Zrozumienie kultury i tradycji – Wprowadzenie dzieci w różnorodność kulinarnej kultury i tradycji, np. poprzez gotowanie potraw z różnych zakątków świata. Umożliwienie dzieciom odkrywania zwyczajów kulinarnych.

Innowacja Pedagogiczna "Klub podróżnika"
Innowacja Pedagogiczna „Klub Podróżnika” realizowana jest
w tym roku szkolnym w grupie dzieci pięcioletnich – „Pszczółki”.
Założeniem programu jest rozbudzenie ciekawości poznawczej przez spotkanie z innością, kształtowanie przyszłych obywateli świadomych swojego dziedzictwa i akceptujących kulturę innych krajów. Wykorzystywane bajki, tańce, prace plastyczne, zabawy mają na celu przybliżenie kultury – poczynając od tego, co jest nam najbliższe: Polska i jej regiony oraz rozszerzając się na coraz dalsze rejony Europy i świata, a także nabywanie umiejętności przyjmowania zróżnicowania kulturowego, akceptacji bliskiego
i dalekiego.
„Świat bajek nie zna dyskryminacji w ogóle, a odpowiednio skonstruowana bajka może być z powodzeniem wykorzystywana w celach przeciwdziałania dyskryminacji oraz rozwijania wrażliwości na kwestie związane z odmiennością”

Projekt Magiczna Moc Bajek w grupie "pszczółki"
Celem projektu „Magiczna moc bajek” jest rozwijanie wyobraźni dzieci, umiejętności językowych oraz emocjonalnych poprzez poznawanie bajek.
Projekt ma na celu kształtowanie wartości moralnych, empatii oraz współpracy w grupie.
Stwarza warunki do zintegrowania zabawy z nauką, umożliwiając dzieciom odkrycie fascynującego świata bajek oraz rozwijanie umiejętności niezbędnych w codziennym życiu.

"Czuję, rozumiem, potrafię- zabawy kreatywne z elementami TUS" program realizowany w grupie "Kangurki"
Program zakłada aktywne uczestnictwo dzieci w zabawach, a także angażowanie ich w rozmowy i refleksje, co wspiera rozwój ich umiejętności społecznych na wielu poziomach. Każdy miesiąc koncentruje się na innym aspekcie życia społecznego, co umożliwia systematyczny rozwój dziecięcych kompetencji społecznych

MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY
„Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury” to program relizowany w grupie „Kangurki”, który ma na celu wprowadzenie dzieci w świat literatury poprzez interaktywne
i kreatywne podejście.
Celem programu jest nie tylko nauka, ale przede wszystkim zabawa i odkrywanie radości płynącej z literatury. Dzięki różnorodnym formom aktywności dzieci będą miały szansę na rozwój swoich pasji oraz umiejętności w przyjaznej i inspirującej atmosferze.

Ogólnopolski Program Krainy Edukacji "Eko Kraina" - innowacja pedagogiczna w grupie "kangurki"
Cele Programu to między innymi: rozwijanie zamiłowania do piękna przyrody, poszerzanie wiedzy na temat środowiska,
w którym żyjemy; postrzeganie i rozumienie zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie; nabieranie odpowiedzialności i troski o otaczający świat zwierząt i roślin; popularyzowanie EKO stylu życia.

Moje Miasto Bez Elektrośmieci
Celem programu jest podnoszenie świadomości społecznej w zakresie prawidłowego postępowania
ze zużytym sprzętem elektrycznym
i elektronicznym. Zachęcenie do oddawania elektrośmieci oraz zużytych baterii do punktów zbierania lub innych miejsc wyspecjalizowanych do ich odbioru. Budowanie wartości recyklingu zużytych sprzętów, jako elementu niezbędnego w procesie ochrony środowiska naturalnego.
źródło: https://moje-miasto-bez-elektrosmieci.pl/dla-instytucji-i-organizacji/o-programie/
EKO Z TWOJĄ WOLĄ
„Eko z Twoją Wolą”
czyli dzieci i młodzież troszczą się o środowisko Przedszkola
i szkoły od lat działają na rzecz szeroko rozumianej ekologii.
W tym roku realizujemy projekt „Eko z Twoją Wolą”. Celem projektu jest m.in. zmotywowanie dzieci do poznawania najważniejszych wartości lokalnej przyrody, zachęcenie do działań na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego, zdobywanie wiedzy o przyrodzie, nauka racjonalnego gospodarowania jej zasobami oraz dbanie o zdrowie.

Kubusiowi Przyjaciele Natury
Celem programu jest zachęcanie najmłodszych do dbania o środowisko naturalne, uczenie szacunku dla przyrody, ale także kształcenie dobrych nawyków w zakresie odżywiania oraz aktywnego spędzania czasu i ruchu.

MAMO, TATO, WOLĘ WODĘ!
O programie
„Mamo, tato, wolę wodę!” to jeden z najbardziej cenionych programów edukacyjnych w Polsce zainicjowany w 2009 roku przez Żywiec Zdrój w trosce o zdrowy rozwój najmłodszych.
Jego nadrzędnym celem jest wykształcenie u dzieci prawidłowych nawyków żywieniowych ze szczególnym podkreśleniem roli wody w codziennej diecie, a także zwrócenie ich uwagi na zagadnienie ochrony środowiska.

Przedszkole nr 238
"Tęczowy Pajacyk"
01-121 Warszawa
ul. Monte Cassino 5
22 836 48 42
p238@eduwarszawa.pl