ROSNĘ

MATEMATYKĄ

„MALUCHY  W ŚWIECIE MATEMATYKI”

 

Prowadzące:
Violetta Soska

Agata Żebrowska

Grupa II „Żabki”

Projekt dofinansowany
w ramach konkursu
„Rosnę z matematyką”, organizowanego przez Fundację mBanku 

 

„MALUCHY W ŚWIECIE MATEMATYKI”,

czyli program łączący naukę zagadnień matematycznych poprzez włączanie elementów „Planu Daltońskiego” w codzienne aktywności.

Pierwszym etapem naszego programu, było stworzenie w sali kącików : matematyczego oraz „Daltońskiego”, które zawierają niezbędne pomoce.
Każdego dnia wdrażamy dzieci do rozumienia i nauki rytmów: dnia, tygodnia oraz umiejętności przeliczania:

I. Zaznaczanie obecności na „Tablicy obecności”
II. Zaznaczanie dnia tygodnia na „Suwaku dni tygodnia”, powtarzanie nazw dni tygodnia
III. Sprawdzanie tablicy „Tygodniowych akywności” – porównywanie zaznaczonego dnia tygodnia z opowiadającym mu symbolem na „Tablicy aktywności”
IV. Wspólna próba przeliczania dzieci obecnych danego dnia

KĄCIK AKTYWNOŚCI

RYTMY i rytmiczna organizacja czasu, jako cel Programu "Maluchy W Świecie Matematyki"

       Obserwacja codziennych sytuacji w życiu codziennym, obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie pozwala nam zauważyć pewne regularności, ustalone następstwa, czyli rytmy.

       Dziecko będące w łonie matki odczuwa rytm bicia jej serca, następnie będąc noszone na rękach wyczuwa rytm kroków opiekuna, co pozwala mu się wyciszyć i uspokoić. Dziecko przyzwyczajone do występowania regularności w jego życiu, sposobie funkcjonowania wymaga dalszego ich występowania, aby poczuć się bezpiecznie. Istotny dlatego jest stały rytm dnia, elementy życia, które jest w stanie przewidzieć.

      Wraz z rozwojem dziecięcej samodzielności i podejmowaniem rożnych aktywności, tworzy ono  w swoim umyśle rytmiczne ciągłości, które pozwalają mu na kontrolę własnego zachowania, skupienie się i obdarzanie uwagą innych, co jest niezbędnym czynnikiem do uzyskania umiejętności skutecznego uczenia się.

       Wspomaganie rozwoju dzieci w zakresie rytmów  i rytminczej organizacji czasu poprzez aktywności muzyczne: śpiewu, gry na instrumentach, zauważanie potwarzalności w czasie sprawia, iż dzieci posiadają umiejętność przekładania rytmów na inne reprezentacje. Umiejętność ta jest niezwykle ważna w uczeniu się matematyki i pojęć matematycznych, gdyż umiejętność liczenie wywodzi się właśnie z  umiejętmności dostrzeganego rytmu.

      W czasie zabaw, aktywności codziennych i sytuacji zadaniowych zorganizujemy dziecięcą aktywność tak, aby stworzyć jak najlepsze warunki do rozwijania umiejętności  abstrakcyjnego myślenia, wykorzystania informacji z różnych źródeł i zastosowania ich do zrozumienia otaczającego świata.

W zakresie tematu: Rytmy i rytmiczna organizacja czasu realizujemy następujące treści:

  1. Skupianie uwagi na powtarzalności w szeregach przedmiotów
  • pomoc dydaktyczna: kolorowe korale
  • rytmy występujące w muzyce : wyklaskiwanie, wyśpiewywanie, granie na instrumentach

2. Rytmiczna organizacja czasu

  • codzienne zaznaczanie obecności na liście obecności
  • zaznaczanie dnia tygodnia na suwaku tygodniowym
  • sprawdzanie aktywności na tablicy tygodniowych aktywności
  • dostrzeganie przemienności dnia i nocy
  • dostrzeganie następstwa pór roku, dni tygodnia
  • Ustalanie, że słowo tydzień ma dwa znaczenia: stałą kolejność nazw dni tygodnia i siedem dni

Codzienne działania

Zabawy z matematyką w domu

Orientacja przestrzenna i umiejetności społeczne

Kształtowanie orientacji przestrzennej rozpoczyna się już od dnia narodzin dziecka.

Pierwszym etapem do orientacji w przestrzeni jest wykształcenie świadomości własnego ciała, jego położenia, różnicowanie prawej i lewej strony.
Następnym etapem jest świadomość dziecka  położenia różnych przedmiotów względem swojego ciała np. „przede mną jest miś, a za mną samochód”.
Następnie dopiero rozwija się umiejętność określania kierunków w przestrzeni z punktu widzenia drugiej osoby „co widzi mama?”.Ostatni etap – orientacja na kartce papieru – istotny przy nabywaniu umiejętności szkolnych: rysowaniu szlaczków, rozróżnianiu ilustracji, rysowaniu figur geometrycznych.

Umiejętność orientacji przestrzennej można rozwijać  w trakcie codziennych czynności, w czasie spaceru i zabawy z dzieckiem:

 

I. kształtowanie schematu własnego ciała:

  •  nazywanie części ciała dziecka podczas codziennych czynności np. podaj prawą rękę, lewą nogę, załóż lewy but, teraz prawy
  • zabawy przed lustrem – oglądanie wraz z nazywaniem części ciała, robienie różnych min do lusterka, moja lewa ręka macha,
  • witanie się częściami ciała (np. przywitajmy się nosami, przybijmy piątkę prawą ręką, przywitajmy się kolanami, witają się nasze stopy…)

II. różnicowanie i określanie kierunków w przestrzeni z własnego punktu widzenia:

  • zabawy z piłką – podrzuć do góry, połóż na głowie, kopnij lewą nogą, rzuć przed siebie, za siebie itp
  •  układanie przedmiotów według poleceń np. połóż misia z porzodu, z tył
  • wykonywanie czynności raz lewą, raz prawą ręką – np.  rzucanie piłeczek
  •  pokonywanie różnych torów przeszkód, wspinanie się, skakanie, czyli wszystkie możliwe zabawy na placu zabaw
  • zabawa w „ciepło -zimno” z używaniem określeń – idź do przodu, w lewo, itp.

III. różnicowanie i określanie kierunków w przestrzeni z punktu widzenia drugiej osoby oraz względem innych przedmiotów:

  • Rodzic najpierw stoi w tę samą stronę co dziecko – razem mówią co widzą, później rodzic odwraca się i staje naprzeciwko dziecka – pyta co widzę teraz
  • „Zabawa w lustro”- osoba stojąca naprzeciw wykonuje określone ruchy, dziecko naśladuje je stojąc twarzą do tej osob
  •  ćwiczenia z krzesłem i misiem (połóż misia na krześle / pod / z lewej / z prawej / z tyłu / za / przed)
  •  układanie klocków, mozaik, puzzli: – według wzoru/ następnie z pamięci/ według instrukcji rodzica,

 

IV. Zabawy ułatwiające orientację na kartce papieru (dla dzieci starszych)

  • ćwiczenia, zabawy z kartką: najpierw przypiętą na ścianie, później położoną na stole – zaznaczanie brzegów: górny, dolny, lewy, prawy; zaznaczanie rogów kolorem, magnesem itp
  •  kończenie obrazków według instrukcji np. nad domkiem narysuj słońce, w lewym górnym rogu chmurkę, z prawej strony psa itp
  • rysowanie na kartce w kratkę szlaczków wg instrukcji np. dwie kratki w prawo, jedna do góry, dwie w prawo, jedna do dołu, dwie w prawo itd., dziecko samo może dokończyć szlaczek
  •  rysowanie labiryntów – drogi, którą należy pokonać by dotrzeć do określonego punktu- wg instrukcji słownej lub obrazkowej (strzałek).
Rytm i rytmiczna organizacja czasu

Zabawy kształtujące świadomość rytmów i rytmicznej organizacji czasu:

Dla 3latka:
Spacerowe rytmy – zbieramy na spacerze materiał przyrodniczy: liście kasztany żołędzie i układamy (liść, kasztan, liść kasztan…)

Rytmiczne wyklaskiwanie –  klaszczemy w dłonie w sposób rytmiczny np. dwa razy szybko, dwa razy wolno, dwa razy szybko….;

Wieża z klocków – budujemy wieżę z klocków o 2 kolorach na początek; pierwszy klocek jest niebieski, drugi czerwony, kolejny znowu niebieski i czerwony…..

Dla 4latka:

Rytmy i ruch –  układamy rytmy z klocków np. czerwony -zielony-żółty, czerwony –zielony – żółty, a teraz następnie go na rytm muzyczno-ruchowy np. klaśnij –tupnij – podskocz, klaśnij-tupnij- podskocz.

Makaronowa biżuteria – makaron typu rurki malujemy, a następnie nawlekamy i tworzymy „rytmiczny wzór”

Gra w cztery pory roku – zagadki co można robić o danej porze roku, wymieniamy co robimy latem, zima, jesienią czy wiosna. W co się ubieramy? Obserwujemy przyrodę na spacerze

Dla 5latka:

Kolorowe rytmy z patyczków – układamy rytmy z patyczków, fasoli, kasztanów np. 2 zielone patyczki- 2 niebieski-2 żółte, 2 zielone patyczki- 2 niebieski-2 żółte …; kasztan-zielony patyczek-biały patyczek, kasztan-zielony patyczek-biały patyczek…: fasolka-kasztan-kasztan, fasolka-kasztan-kasztan…

Dzień i noc – rozmawiamy o tym co robimy w dzień a co w nocy, z jakim kolorem kojarzy się nam noc – z niebieskim , z jakim dzień – żółty . Robimy paluszkowe stempelki umoczonym palcem w farbie żółty- dzień, niebieski-noc, żółty- dzień, niebieski-noc

Obrazkowy plan dnia – rysujemy obrazkowy plan dnia, pewne czynności będą się powtarzać np. mycie zębów oznacza to, że dzień też ma swój rytm.

Kształtowanie umiejętności liczenia od najmłodszych lat

1. Zabawki w roli głównej

Umiejętność liczenia ćwicz z dzieckiem podczas codziennej zabawy. Wystarczą trzy pudełka – do każdego wkładamy np.: klocki w trzech kolorach, na przykład do jednego 4 niebieskie, do drugiego 3 żółte, a do ostatniego 5 zielonych. Przeliczcie wspólnie, ile klocków jest w każdym pojemniku. Warto na koniec wskazać też, których jest ich najmniej, a których najwięcej.

2. Czas kąpieli dla wielbiciela wody to świetny moment. Wykorzystajcie zabawki, których można używać w wodzie. Występują w wielu kolorach i kształtach, więc pozwalają rozwijać różnorodne umiejętności. Podczas wrzucania zabawek do wanny licz je wraz z dzieckiem.

3. Matematyka podczas codziennych czynności

Liczenie przedmiotów podczas zakupów, wspólne gotowanie- ile jaj wykorzystujemy do jajecznicy, a ile marchewek do surówki. Układanie i przeliczanie sztućców, kuchnia kryje w sobie niezliczone możliwości.

4. Podczas spaceru dziecko nauczy się liczyć do 10! jak?

Mijane psy, przelatujące tuż obok ptaki, znajdowane kamyki – dziecko ma mnóstwo do obserwacji. Gdy jest pełne energii podczas spaceru, wykorzystaj ten moment na naukę liczenia. Obserwacja świata i natury to doskonały moment na pobudzanie chęci do niewymuszonych aktywności matematycznych.

Przedszkole nr 238
"Tęczowy Pajacyk"

01-121 Warszawa
ul. Monte Cassino 5

Skip to content